Nelly.com

måndag 19 mars 2012

En liten titt på Kos stad.

Det här är fiskebåtar i hamnen, där alla utflyktsbåtarna ligger till.
Vi ska ju resa till Kos lite senare. Därför tänkte jag ge en del tips. Jag skriver ju i Reseguiden och där har jag några Resealbum från Kos också. En adress dit är Kosresan september 2009. En annan är Utflykt från Kos till Kalymnos och tillbaka. Om du vill se andras bilder från Kos kan du gå in på den här sidan från Tripadvisor.
Här är vi vid Frihetstorget med sin typiska minaret. På bottenvåningen finns det ett flertal butiker och serveringar. När vi var på Kos en av gångerna vaknade vi mitt på natten av en förfärlig knall. Då var det någon som hade satt en bomb i trappan upp till minareten. Men den höll.

Den här kyrkan heter Agia Paraskevi och ligger lite ovanför det stora saluhallstorget. Den är mycket vacker inuti precis som de flesta grekisk ortodoxa kyrkorna är.

1992 den 26 juni var det VM i fotboll och då vaknade vi också en natt. Danmark hade vunnit och danskarna sprang omkring på stan och sjöng: Vi är röde vi är vide. Sibbe hade tänkt att tippa på Danmark, men glömde bort det innan vi reste dit. Så han var lite sur faktiskt.
Här ser man Xisto, en mycket gammal träningsanläggning. I forntiden var det ett tak över allt, så gymnasterna och alla de som tävlade kunde träna året runt. Oj, vad jag längtar tillbaka. Hit går vi varje gång. Det finns massor av lämningar i hela stan och ön runt. Det är tionde gången vi reser dit, så man känner sig lite hemma faktiskt. Så det blir kul att träffa gamla bekanta igen.



Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla

13 kommentarer:

Nett sa...

Blir bara sugen på att resa när man kommer in hit :)

Ja den sidan garnstudio har jag varit på flera ggr, har virkat en del därifrån med :)

Kram

cypernpia sa...

Hej på dig:) Har tänkt att komma i väg till Kos flera ggr. Men det har liksom inte blivit av och sedan har jag inte hört så mycket om Kos av vänner och bekanta:( Men nu är jag säker på att vi kommer att åka dig=) Härligt att få ta del av alla Era reseminnen:) Önskar dig en fin tisdag Kram Pia

Fenixmonas sa...

Ser så fint ut! Klart ni längtar tillbaka dit! Kramiz

Fenixmonas sa...

Fick kort från Side igår...stora förändringar på gång där. kramiz

Fenixmonas sa...

Surf bar låg i backen som går upp från Dogan där ni bodde. Kramiz

Fenixmonas sa...

Okay! Då har ni ett trevligt ställe kvar att upptäcka i Side nästa gång ni kommer dit. Kramiz

Fenixmonas sa...

Ja, Tina fann kärleken och jobbar nu på en restaurang i Side. Kramiz

Fenixmonas sa...

Ja, det stämmer! Tina var i Side tillsammans med Karin. Kramiz

Fenixmonas sa...

Inte så långt minne här heller...hehehe...Kramiz

Fenixmonas sa...

Kerstins man heter Jerker och de heter Gustavsson i efternamn. Kramiz

Fenixmonas sa...

Jag brukar säga att mitt minne är bra, men väldigt kort! Kramiz

Fenixmonas sa...

Nytt inlägg i Sidebloggen...ett påskigt ett! kramiz

Fenixmonas sa...

Hihihi...klart det blir chatt här för du har ju samma inlägg så det finns ju inget nytt jag kan kommentera. Kram på dig!