Nelly.com

tisdag 14 augusti 2012

Stockholmsresan 4.

Nu spelas Mendelsons Brudmarsch och Brudparet är på väg in i Farstena kyrka. Se den vackra orgeln och vapensköldarna på väggen.
Vigselakten pågår.
Brudparet kysser varandra på kyrktrappan.
Så ska man åka tillbaka till Rånäs Slott för brudskålen. Det blev ståndsmässigt i en gammal Mercedes. En mycket vacker och stilig bil.
Jag kan inte låta bli utan att visa brudklänningen bakifrån. Den var så vacker precis som Bruden själv.
Jag måste få visa min yngste son och hans kusin. Hon är dotter till min bror och gift och bosatt med man och två barn i Mexico. Hon är proffsfotograf och kommen hit, för att fotografera hela bröllopet.
Det fanns ytterligare en långväga gäst. Hon kom från New York och är kusin till min svärson, som är brudgummens far. Hennes far kom från Åland, så hon och svärsonen reste över dit och där kom hon i olycka och bröt sin ena fot och stukade den andra. Så hon fick övervara bröllopet sittande i en rullstol.

Alla hade fått sådana fina placeringskort vid festbordet. Rosen är inte tryckt på kortet utan är tredimensionell. Paret hade verkligen lagt ner massor av arbete med vackra inbjudningar långt i förväg och fina program, om vad som skulle hända under dagens lopp.

Ute i trapphuset stod presentbordet till allmän beskådan.

Maten visade jag bilder av på min vanliga blogg. Se den här.
Så här pampigt såg det ut i den stora matsalen på slottet. Det var ungefär lika många som satt till vänster om mej.

På matsedeln stod det:
Förrätt:
Citronmousse med Kalixlöjrom serveras med champangnesyrad lök samt örter.
Namn på flera viner.

Varmrätt:
Dubbelt ankbröst med sommarprimörer och portvinssky serveras med honungsrostad nötmussli samt chutney på aprikos och vårlök.
Namn på flera viner.

Dessert:
Chokladbrownie med karamellglass serveras med saltrostade hasselnötter samt vaniljrème.
Rånäs Brännvin, Moscato dÀsti, Italien.

***

Tårta:
Chokladbrownie med vita chokladtungor samt rosa rosor.

Kaffe & Avec:
Kaffe med chokladbit samt Rom, Whisky eller Cognac.


Det var ett 80-tal gäster, som räknades upp efter bokstavsordning i en bok i samband med Matsedeln. Man räknade upp alla och skrev en liten snutt om var och en, vad man sysslade med och vilka intressen man hade. Allt var så fantastiskt fint ordnat.

Senare blev det dans av. Jag själv hade skor som klämde, så jag fick dansa i strumplästen. Jag och Sibbe gick till sängs vid 12-tiden. Jag var ju allra äldst  och Brudgummens Mormor. Själva festen stängdes klockan 3, då personalen skulle gå hem, men jag hörde att det var dom som inte gick och lade sej förrän klockan ½5.


Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla

3 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Oj, Vilket underbart brökkop Gilla! Så välordnat och vilken matsedel! Nästan som nobelfesten var det ju! Himla otur för henne som fick sitta i rullstol! Kramiz

Nillas Trädgård sa...

Det var länge sedan jag var på bröllop, det här var ju jättefint!
Ha en fin dag!

Yvonne sa...

Oh! Så fint bröllop ni var på! Och vilken vacker klänning! Kram!