Nelly.com

måndag 18 mars 2013

Ytterligare bilder från besöket på den Botaniska Trädgården i Puerto de la Cruz.

Jag visade ju Sibbes bilder från den Botaniska Trädgården, men nu blir det mina egna bilder. Vi har ju tagit vara på olika upplevelser, men även på samma. Den botaniska trädgården anlades ju 1788, för att den dåvarande konungen av Spanien skulle ha växter i sin slottsträdgård. Det var alltså meningen att de införsamlade växterna och träden skulle acklimatisera sig till det spanska fastlandet. Men de blev kvar här på Tenerife och Puerto de la Cruz. Det är ett mycket uppskattat mål, för det finns ju så många underliga träd och vackra blommor här.
Det här konstiga trädet med hängande mossliknande grenar, eller vad det kan vara, finns strax efter att man kommit in i trädgården. Jag tog även ett foto av skylten som berättar vad det heter. Det heter Ciprés Calvo och kommer ursprungligen från Nordamerika.
Så kommer en Kallaliknande blomma. Den är så vacker tycker jag.
Här kan man se de hängande "grenarna" bättre än på den första bilden.
Den här växten/blomman heter Aechmea pineliana och tillhör gruppen Bromeliaceae. Den kommer ursprungligen från Brasilien.
Jag vet inte om det går att se ordentligt vad nästa växt heter. Vriiesea hieroglyphica och tillhör familjen Bromeliaceae. Jag har ju förmånen att kunna förstora mina bilder, så jag klarade av vad den heter. Den har ju så vackra randiga blad.
Strelitzia reginae. Det är densamma, som när vi kallar den för papegojblomma och den kommer från Sydafrika.

Inte ens jag kunde läsa vad det står på den här växten. Förstoringen hjälpte inte.
Det här buskaget talar väl för sig själv med alla dessa vackra färgnyanser?
Det blev inte nån bättre bild av det här, som är sockerrör. Det går ju att läsa med en gång. Den kommer från Asien.
Det här fantastiska trädet med sina hängande rötter, som kommer långt uppifrån trädkronan heter Ficus macrophylla. Tillhör familjen Moraceae och kommer från ön Lord Howe i Australien.
Här är en bild till av detta imponerande träd.

Vad denna underbara blomman heter vet jag inte. Den ser ju ut som en garntofs.
Jag fick ju vara med i Sibbes bilder härifrån, så det är ju inte mer än rätt att han får vara med här.
Den här, som jag tyckte såg ut som en stor ormbunke, heter Cibotium schiedei och hör till familjen Dicksoniaceae och kommer från Mexico och Gutatemala.
Ibland fick man verkligen se sig för, när killarna gick omkring och vattnade växterna. Det är just en vattenstråle i stor mängd vi ser här.
Den här vackra blomman heter Clivia x cyrtantiflora och tillhör Amaryllidaceae. Det står Origen horticola på skylten, men jag kan inte översätta det. Provade på Google, men fick ingen översättning.
Jag kunde inte läsa vad det stod på den här skylten heller. Men jag ville visa blommorna i alla fall.
Så kommer de fantastiska rötterna på det här trädet. Imponerande!
En vacker blomma till, som inte får nåt namn.
En till......
Och här kommer busken, där jag fotade "tofsen".
Det fanns faktiskt några orkidéer också. Men sådana visade jag i min andra blogg, när vi var i Orkidéträdgården.
Flera orkidéer......
Och ännu fler.......
Den här växten heter Aechmea pineliana av släktet Bromeliaceae. De kommer ursprungligen från Brasilien.
Sen är det bara vackra blommor utan kända namn.


Nu är vi på väg ut från trädgården, sen vi hade gått runt både länge och väl.
På varje sida om ingången/utgången fanns det sådana här gångar med tak över.



Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla

6 kommentarer:

Irene sa...

Jättefina bilder på fina blommor. Den sista blombilden föreställer en afrikansk margurit, har även hört afrikansk prästkrage.
Irene

Gilla sa...

Hej Irene! Synd att jag inte vet vem du är. Men jag är tacksam för din kommentar. Hoppas att du läser detta svaret.

Gilla

Irene sa...

Hej Gilla. Vi är vänner på facebook, vi har också pratat via reseguiden där jag heter IRSA. Läser din blogg då o då men är dålig på att kommentera. Nu till sommaren ska jag åka till Rhodos för sjätte året i rad. Må så bra. Irene

Fenixmonas sa...

Å´så många fina växter! även jag fotade en Clivia för den jag har här hemma har inte blommat på tio år...Kramiz

Bibbi sa...

Tack för att du delar din upplevelse. Känns lite som att vara där med dina fina foton :)

Kramizar från Bibbi

Fenixmonas sa...

Fint med alla blomsterbilder nu när vi bara har isblomster runt oss...Har uppdaterat min Sideblogg. Kramiz